
Stap 1: Informatiebijeenkomst
U bent van harte welkom op onze informatiebijeenkomst waar u zich een goed beeld kunt vormen van ons onderwijs. Mocht u een plekje op de vrijblijvende belangstellingslijst voor uw kind willen, dan komen we bij stap 2.
Binnen de Codenz scholen hebben wij de afspraak om bij plaatsing op de lijst de huidige school te informeren.
Binnen de Codenz scholen hebben wij de afspraak om bij plaatsing op de lijst de huidige school te informeren.
Stap 2: Belangstellingsformulier
Het belangstellingsformulier kunt u invullen via deze website. U ontvangt een bevestigingsmail.
NB: De belangstelling voor ons Christiaan Huygens onderwijs is doorgaans groter dan het aantal beschikbare plaatsen, dit verschilt overigens wel per leeftijdsgroep.
NB: De belangstelling voor ons Christiaan Huygens onderwijs is doorgaans groter dan het aantal beschikbare plaatsen, dit verschilt overigens wel per leeftijdsgroep.
Stap 3: Oriënterend gesprek
Wanneer uw kind kans gaat maken op plaatsing, nodigen wij u uit voor een oriënterend gesprek. Tijdens dit gesprek kunt u al uw vragen stellen en de locatiedirecteur stelt u vragen. Na deze wederzijdse kennismaking en informatie-uitwisseling kunt u uw afwegingen maken.
Na het oriënterend gesprek stuurt u ons een kopie van het intelligentie onderzoek en een ingevulde vragenlijst op (zie hieronder). Wanneer u nog geen verslag van een intelligentie onderzoek beschikbaar heeft, raden we u aan om bij de keuze van een onderzoeksbureau te letten op een bureau dat ervaring heeft met het testen van kinderen met een hoog ontwikkelingspotentieel (zie lijst) en dat gebruik maakt van de testen WIPPSI en WISC. Een gedetailleerd verslag met observaties van de onderzoeker is ter aanvulling van de testscores noodzakelijk voor een volledig beeld.
Na het oriënterend gesprek stuurt u ons een kopie van het intelligentie onderzoek en een ingevulde vragenlijst op (zie hieronder). Wanneer u nog geen verslag van een intelligentie onderzoek beschikbaar heeft, raden we u aan om bij de keuze van een onderzoeksbureau te letten op een bureau dat ervaring heeft met het testen van kinderen met een hoog ontwikkelingspotentieel (zie lijst) en dat gebruik maakt van de testen WIPPSI en WISC. Een gedetailleerd verslag met observaties van de onderzoeker is ter aanvulling van de testscores noodzakelijk voor een volledig beeld.
Toelatingscommissie
De toelatingscommissie, die bestaat uit een psychologe, een orthopedagoge en de intern begeleider, bespreekt deze gegevens. Soms hebben we aanvullende informatie nodig. Na uw toestemming vraagt de intern begeleider deze op . Hierbij kunt u denken aan aanvullende informatie van u of van derden, bv de leerkracht vd oude huidige school.
Op basis van de gegevens afkomstig uit het oriënterend gesprek, het "Dit ben ik formulier", het intelligentieonderzoek en de informatie van de school, wordt zorgvuldig afgewogen of uw kind toelaatbaar is. Hierbij wordt onze afdeling bijgestaan door een psycholoog en orthopedagoog die beiden veel kennis en ervaring hebben op het gebied van hoogbegaafdheid en toelating. Ook de directeur en intern begeleider zijn betrokken bij dit proces. Uitgangspunt bij de beoordeling is dat we kinderen een ononderbroken ontwikkeling gunnen, conform de Wet Passend Onderwijs. Dit betekent dat we goed analyseren of het lesaanbod van Christiaan Huygens Flevoland, waarin compacten en verrijken ver zijn doorgevoerd, passend is bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Hierbij kijken we goed naar cognitieve- en zijnskenmerken van een hoogbegaafde leerling en mogelijke onderliggende leer- en ontwikkelingsbelemmeringen die schoolsucces voorspellen. Binnen het intelligentieprofiel van uw kind wordt daarvoor een sterkte- en zwakte-analyse gemaakt. De toelatingscommissie doet één van de volgende drie bindende uitspraken:
Toelaatbaar
De toelatingscommissie ziet voldoende kansen voor een succesvolle schoolloopbaan binnen Christiaan Huygens Flevoland. U wordt benaderd voor een startgesprek met onze intern begeleider.
Nog niet toelaatbaar
Bij jonge kinderen (groep 3/4) kan het zijn dat we het verstandig vinden om het aanvankelijk leren plaats te laten vinden op een reguliere school, simpelweg omdat er op die school meer aandacht voor dat proces is dan bij onze afdeling. Dan adviseren we “nog niet toelaatbaar”. Het jaar erop heroverwegen we dan ons advies aan de hand van de ontwikkeling die dat jaar heeft plaatsgevonden.
Niet toelaatbaar
Bij twijfel is onze uitspraak: niet toelaatbaar. De ervaring leert dat het welbevinden van een kind (nog verder) onder druk kan komen te staan als het op onze school overvraagd wordt.
U ontvangt het bindend advies schriftelijk, samen met een aanmeldingsformulier.
De toelatingscommissie, die bestaat uit een psychologe, een orthopedagoge en de intern begeleider, bespreekt deze gegevens. Soms hebben we aanvullende informatie nodig. Na uw toestemming vraagt de intern begeleider deze op . Hierbij kunt u denken aan aanvullende informatie van u of van derden, bv de leerkracht vd oude huidige school.
Op basis van de gegevens afkomstig uit het oriënterend gesprek, het "Dit ben ik formulier", het intelligentieonderzoek en de informatie van de school, wordt zorgvuldig afgewogen of uw kind toelaatbaar is. Hierbij wordt onze afdeling bijgestaan door een psycholoog en orthopedagoog die beiden veel kennis en ervaring hebben op het gebied van hoogbegaafdheid en toelating. Ook de directeur en intern begeleider zijn betrokken bij dit proces. Uitgangspunt bij de beoordeling is dat we kinderen een ononderbroken ontwikkeling gunnen, conform de Wet Passend Onderwijs. Dit betekent dat we goed analyseren of het lesaanbod van Christiaan Huygens Flevoland, waarin compacten en verrijken ver zijn doorgevoerd, passend is bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Hierbij kijken we goed naar cognitieve- en zijnskenmerken van een hoogbegaafde leerling en mogelijke onderliggende leer- en ontwikkelingsbelemmeringen die schoolsucces voorspellen. Binnen het intelligentieprofiel van uw kind wordt daarvoor een sterkte- en zwakte-analyse gemaakt. De toelatingscommissie doet één van de volgende drie bindende uitspraken:
Toelaatbaar
De toelatingscommissie ziet voldoende kansen voor een succesvolle schoolloopbaan binnen Christiaan Huygens Flevoland. U wordt benaderd voor een startgesprek met onze intern begeleider.
Nog niet toelaatbaar
Bij jonge kinderen (groep 3/4) kan het zijn dat we het verstandig vinden om het aanvankelijk leren plaats te laten vinden op een reguliere school, simpelweg omdat er op die school meer aandacht voor dat proces is dan bij onze afdeling. Dan adviseren we “nog niet toelaatbaar”. Het jaar erop heroverwegen we dan ons advies aan de hand van de ontwikkeling die dat jaar heeft plaatsgevonden.
Niet toelaatbaar
Bij twijfel is onze uitspraak: niet toelaatbaar. De ervaring leert dat het welbevinden van een kind (nog verder) onder druk kan komen te staan als het op onze school overvraagd wordt.
U ontvangt het bindend advies schriftelijk, samen met een aanmeldingsformulier.
Stap 4: Startgesprek
Wanneer u het positieve advies voor toelating heeft ontvangen, nodigen wij u uit voor een startgesprek met de intern begeleider om de onderwijsbehoeften van uw zoon of dochter te bespreken. Voor uw kind is er in de maand juni een kennismakingsmiddag. In de eerste schoolweek nodigt de leerkracht u uit voor een kennismakingsgesprek.
Vragen? Stel ze gerust!